Farmors sockerkaka med en touch av hallon

 
 

Idag blev det en syndardag (lite iallafall), min farmor var en hejare på att baka och jag har en samling av hennes kakrecept som är som en skatt för mig och som förflyttar mig tillbaka till barndomsåren när man hälsade på hos farmor och fick en go kaka till saften, eller om sanningen ska fram så var det aldrig bara en sort utan minimum tre olika sorter iallafall och efter att man ätit upp en så sa hon ofta gång på gång "ta en till..." så åt man tills man nästan sprack och kakfatet var nästintill tomt ;)
Hon är sååå saknad min farmor men hennes minne lever bland annat kvar genom hennes kakor.
Det är snart exakt ett år sedan hon försvann till himlen och jag ville skänka henne en extra tanke idag och jag bakade denna sockerkaka efter hennes sockerkaksrecept men jag modifierade den med en touch av hallon.
Detta recept kan man också använda sig av när man vill göra en tigerkaka.
 
Är du också sugen på en bit saftig sockerkaka så får du grundreceptet här:
 
200 gram smör
2 ½ dl socker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
Du kan smaksätta kakan med lite citronsaft eller bär, tar du bär så ta inte för mycket då blir kakan lätt alldeles för blöt.
(Gör du tigerkaka så ska du tillsätta 1 ½ msk kakao i 1/3 av smeten)
 
Sätt ugnen på 150-175 grader och grädda i nedre delen av ugnen i ca 60 minuter.
 
Rör smält smör och socker pösigt.
Tillsätt ett ägg i taget.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör sen ner det i smeten.
(Tillsätt citronsaft om du önskar det.)
Häll smeten i en smörad och bröad (går bra utan att bröa).
(Peta ner lite bär om du önskar det.)
 
Gör du tigerkaka så sparar du 1/3 av smeten och tillsätter kakaon.
Varva sedan den ljusa och mörka smeten och gör försiktigt lite mönster i smeten med en gaffel.
 
Ha nu en riktigt go fika, det hade jag!
 
#1 - - Gubben:

Den är GOD, det kan jag intyga <3

Svar: Tack älskling! <3
Jenny

#2 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

gud va gott de såg ut

Svar: Det är den, jag lovar! Testa baka den vet ja :)
Jenny