Det tar tid att ändra sin livsstil... för mig är det fortfarande en liten kamp ibland, måste tänka på vad man äter hela tiden och hur mycket, och när, ibland är det svårt när frestelser uppstår.
Som tur är finns det mycket sockefria och nyckelhålsmärkta produkter och frukt och grönsaksutbudet är ju enormt.
Att tänka på sin medicin tar också ett tag att få in i sina dagliga rutiner.
Svårt att alltid leva bra men det går allt lättare, att äta regelbundet är en nyckelfaktor samt att vara aktiv fysiskt.
Jag är absolut ingen gymmänniska, vardagsmotion räcker gott, en människa bör minst röra sig 20 minuter per dag sammanhängande så som raska promenader.
Att promenera eller på annat sätt vara aktiv utomhus bidrar också till att kroppen får sitt D-vitamin som produceras allra bäst i solljus under en promenad.
Känns konstigt att säga men kilona rasar när man äter oftare med mindre portioner och fler mellanmål i form av frukt o.d man har ju lärt det i skolan och från andra håll men att börja leva efter det och ändra livsstilen tar sin lilla tid men det ger goda resultat, man mår mycket bättre och man orkar mer, det märks tydligt.
Just för diabetiker, ja för alla egentligen, är det viktigt med en så jämn blodsockerkurva som möjligt under dagen. Det får man bäst genom motion och regelbundna måltider, frukost är A och O, en stadig frukost är grunden för din dag, skippar du frukosten är det lätt att man blir sugen på något på kvällen eller äter en mega portion sent eller stoppar i sig godsaker.
Min frukost brukar bestå av en portion havregrynsgröt med sötningsmedel (typ Canderel) och mellan/lättmjölk, 1-2 skivor nyckelhålsmärkt bröd med skinka exempelvis och tomat eller gurka på, kaffe eller te och en frukt.
Ät inte för mycket frukt på samma gång för frukt innehåller ju fruktsocker, ät en frukt per tillfälle, vindruvor bör man äta ca 10 druvor för de är vädligt söta.
Tänk på att trots nyckelhålsmärkt bröd tillexempel så finns det ändå gluten av mjöl som bidrar till att blodsockret höjs.
Gillar du yoghurt så bör man äta 2 dl/portion, undvik smaksatta yoghurtar för de har massor av tillsatt socker i sig, juice innehåller också mycket socker även de med 100% frukt bör man konsumera försiktigt då den är så koncentrerad.
Mjölk bör man inte heller överkonsumera för den innehåller mjölksocker.
Att tänka på mängden man äter är lika viktigt som vad man äter!
Blev rekomenderad att spara den ena smörgåsen från frukostmålet till förmiddagsmellanmålet istället det skulle bidra till att blodsockret inte stiger så radikalt, blev förvånad vad en brödskiva kan påverka även om det är nyckelhålsmärkt för nyckelhålet säger tydligen bara att det är mer fibrer bara.
Försök äta mer glutenfritt.
Fick även veta att exempelvis kall potatis och potatismos bidrar med mer socker än nykokt potatis gör.
Tänk tallriksmodellen och lägg upp ½ med grönsaker.
Läs innehållsförteckningen på de varor du handlar, jättemånga produkter har tillsatt socker, och det behöver inte stå just socker utan de skriver sockret under andra namn så att säga som tex:
 
honung
råsocker
sirap
farinsocker
glukossirap
invertsocker
fruktsocker
fruktos
maltos
dextros
glukos
sackaros
fruktossirap
druvsocker
 
När jag var på kontroll hos min superunderbara diabetessjuksköterska fick jag besked att min vikt hade minskat med 4 kg på ca två månader och att mitt BMI gått ner, vilken morot :) Mer ska det bli!
Mina blodsockervärden är bättre men behöver gå ner lite till.
Det tråkiga var att jag var tvungen att öka min medicinering lite, så nu "knaprar" jag i mig 3 st metformin per dag.
Det konstiga är att min Psoriasis har ändrat sig lite, visst spridningen finns där men den blir inte så röd och irriterad som tidigare sedan jag började ändra kosten och medicineras för diabetes, det är nog som de vise säger att psoriasis och diabetes och andra följdsjukdomar påverkar varandra och är sammankopplade.
 
 
!Tack till er alla som besöker min blogg!
Ge gärna en LIKE på Facebookknappen eller Twitterknappen!
 
Kramar, Jenny
 
 
 
 
Diabetes Mellitus
 
Diabetes är uppdelat i två olika typer, Typ 1 & Typ 2.
Diabetes kallas också för sockersjuka.
Vad är då skillnaden på Typ 1 och Typ 2 diabetes?
Vid typ 1 kan bukspottskörteln inte producera insulin själv och insulin är ett hormon som reglerar sockerhalten i kroppen, när inte insulin produceras så kan inte sockret/glukos i blodet tas om hand och då blir det för höjda halter av socker i kroppen vilket är mycket skadligt.
Då får man behandla med insulin varje dag för att hjälpa kroppen.
Det finns två typer av insulin som man tar i form av injektioner, ett måltidsinsulin och långtidsinsulin.
Insulininjektioner ges oftast i buken eller ovansidan av låret, när du ger insulininjektioner bör du hålla kvar insulinpennan ca 10 sekunder innan du drar ut den så att allt insulin kommer in annars finns det risk för att det sipprar ut lite och då blir ju dosen fel.
Hur stor dos insulin du får kallas för enheter, det brukar man skriva som "E" exempelvis, 10E.
Man skall aldrig injesera i en muskel.
Man kan också behandlas med tabletter.
 
Typ 1 får man i unga år men det finns även dem som blir drabbade som vuxna.
 
Symtom vid Typ 1:

behöver kissa ofta och mycket

blir väldigt törstig

är ovanligt trött

mår illa

har ont i magen

luktar aceton ur munnen

ser suddigt

snabbt går ner i vikt

Man behandlas med insulinsprutor eller insulinpump.

Symtom vid Typ 2:

trötthet

ökad törst

kissar oftare

dimsyn

kliar när du kissar

hjärtklappning

Symtomen är oftast långsamma och ibland får man inga alls så det kan ibland ta lång tid innan man ens märker att man är drabbad.

Vid typ två är insulinproduktionen nedsatt. Man kan behandlas med tabletter men även med insulininjektioner.

Vanligt är att man börjar behandla med Metformin tabletter.

Typ 2 diabetes kallas också för ålderdiabetes då man oftast får det i vuxen ålder, övervikt påverkar också, men Typ 2 börjar gå ner i åldrar också på grund av snabbmat och för mycket sockerintag och brist på motion...

Högt blodsocker kallas för Hyperglykemi:

Högt blodsocker kan också vara skadligt för inre organ samt ögon och fötter då blodkärlen kan bli åderförkalkade. Man gör en ögonbottenfotografering när diagnosen gjorts och det visar att man har diabetes, är allt okej så blir man kallad igen efter ca 3 år. Såklart har jag också fått gjort denna fotografering och det var rätt häftigt att se då man kunde se hela ögat.

Man kan ge insulin för att sänka sockernivån i kroppen eller motionera

Symtom vid högt blodsocker:

Ökad törst, illamående, kräkningar, trött / slö, kissar ofta

Lågt blodsocker kallas för Hypoglykemi:

Får man för lågt blodsocker skall man aldrig behandla med insulin då blodsockret sjunker ytterligare och man kan hamna i ett livskritiskt tillstånd i form av diabeteskoma.

Får man lågt blodsocker skall man i första hand ge/ta mjölk och smörgås eller druvsocker.

Symtom vid lågt blodsocker:

Arg / irriterad, dåsig / frånvarande, ökad aptit/hunger, darrningar, svettningar

Man kontrollerar sitt blodsockervärde med hjälp av en blodsockerapparat då man tar ett stick i fingret och apparaten visar ditt värde.

Blodsockervärde:

Viktigt är att hålla en jämn blodsocker nivå under dygnet, om du går i tron om att äta få gånger om dagen är bra är du ute och cyklar, bättre med små mål ofta istället, du kommer må så mycket bättre, förr gjorde jag misstaget att äta frukost och middag bara iprincip det gör inte bara att blodsockret får en ojämn kurva utan du låter kroppen också gå in i sparläge när det gäller om du vill gå ner i vikt, äter du sällan tar kroppen extra varsamt hand om maten och du har svårare att gå ner i vikt, sedan jag började med småmål ofta och mer frukt och grönt så är vikten på väg neråt samt att jag håller en jämn energinivå under dagen :)

Om blodsockret trots att man har fastat visar ett värde på 7 mmol/L eller högre flera gånger kan läkaren ställa diagnosen diabetes, man får då också vid misstankte om diabetes ge urinprov.

Har man diabetes är ett normalt tillfredsställande blodsocker  4-6 mmol då det är mätt före måltid.

Blodsocker under 4 mmol/L är lägre än normalt.

Hos en person som inte har diabetes innehåller blodet en jämn nivå av blodsocker, som normalt ligger mellan 4 till 7 mmol/L.

 

   Bra  Gränsvärde  Otillfredsställande
 Blodsocker före måltid, mmol/L 4,4-6,1  6,2-7,8  >7,8
 Blodsocker efter måltid, mmol/L 5,5-8,0  8,1-10,0  >10,0

 

Kost och motion är två väldigt viktiga faktorer för att hålla diabetesen i styr och blodsockervärdet på en jämn nivå om du tränat för mycket och inte ätit som du ska kan blodsockret bli lågt och i extrema fall för lågt.

Regelbundna måltider är viktigt.

Bra kost vid diabetes:

Nyckelhålsmärkta produkter

Fibrer är bra

Lättprodukter som lättmjölk om du dricker mycket mjölk

Nötter (men inte för mycket ca 2-3 dl per dag)

Mycket grönsaker

Frukt (men tänk på mängden, frukt innehåller fruktsocker som också påverkar kroppen) ät helst inte mer än en frukt åt gången ca 3 gånger per dag.

Tänk på tallriksmodellen när du äter dina måltider, mellanmål är viktigt.

Ät inte stora mängder potatis och vanlig pasta, byt gärna ut till fullkornspasta. Kall potatis innehåller mer socker än nykokt potatis.

Håll dig undan vitt socker, läsk, chips, kakor med hög sockerhalt.

När du är godissugen så finns det många sockerfria produkter på marknaden eller varför inte ta en frukt.

Välj lightprodukter och sötningsmedel, tänk dock på att sötningsmedel är upp till 200 gånger sötare än vanligt socker men det är bättre för oss diabetiker att äta lite av sötningsmedel än vitt socker.

Försök göra till en vana att titta på innehållsförteckningen på de produkter du köper, många produkter innehåller tillsatt socker.

 

Du kan påverka din diabetes rätt så mycket själv, det gäller att ha en bra livsstil vilket inte är det allra lättaste i början att ändra på alla gånger men det ger med sig efter ett tag. Ett råd är att ha ett paket med druvsocker med sig det om du får ett blodsockerfall det hjälper snabbt för stunden.

Informera dem i din närhet att du har diabetes, du kan beställa ett kort som du kan ha i din plånbok som informerar om att du har diabetes om något skulle hända dig, det finns även halsband och armband att beställa.

Berätta för dem i din omgivning (om de inte vet) hur/vad de skall göra om du får ett blodsocker fall.

Skulle du hitta någon som har kollapsat ring alltid 112 och kontakta alltid din läkare om du inte mår bra på något sätt, din kropp och ditt liv är viktigt! Du är viktig!

 

Den 14 november är det Världsdiabetesdagen!

Besök gärna: Diabetesförbundet & BD Medical

Vill du bli medlem i Diabetesförbundet klicka HÄR

Det finns något som heter Diabetesfonden!

Via denna länk kan du läsa mer om just Diabetesfonden:
http://www.diabetes.se/Diabetes/Forskning/Diabetesfonden/

Diabetesfonden Plusgiro: 90 09 01-0

Diabetesfonden Bankgiro 900-9010

Diabetesfonden SMS-gåva, Sms:a DIABETES till 72980 så bidrar du med 50 kronor till forskningen


 Kram, Jenny