Kost för diabetiker, skriv ner dina bästa kosttips och recept här!

 
Jag har levt med typ-2 diabetes ett tag nu och jag tycker det är svårt att kunna äta rätt utan att få i sig för mycket kolhydrater = socker för det finns gömt i hur många livsmedel som helst.
Som ni kan läsa mer om så har jag provat olika typer av mediciner för min diabetes och har nu för någon månad sedan även fått börja med Insulatard insulininjektioner men har än inte fått ett bra resultat på 5-7mmol/l fastande värde.
 
Vad är då bäst att äta för oss med diabetes?
Vissa säger att man kan äta normalkost men mindre portioner och dra ner på kolhydraterna (potatis, ris etc.) medan andra föredrar LCHF, GI eller medelhavskost etc.
Jag vet inte vad som är bäst men jag skulle vilja be dig om kostråd, ju fler desto bättre, allt från frukostar och middagar till fredagsmysets godsaker!
 
Jag har letat runt lite på nätet och tänkte lägga upp en länklista på de sidor med olika recept som sägs vara bra för oss diabetiker:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Potatis, pasta eller ris brukar vara någon av komponenterna till en måltid och jag har haft svårt att veta vad man kan byta dessa mot men jag hittade några alternativ:
 
Blomkål
Broccoli
Rotfrukter (helst de som växer ovan jord)
Zucchini
Avokado
Aburgine
Vitkål
Gröna bönor
Ägg
Spenat
Rädisa
Sallad
Svamp
Selleri
Sparris
Tomat
Grön paprika
Brysselkål
Bulgur
Dinkel
Quinoa
Bönor
 
En sida som har fler tips på detta och har med tillredningstips är:
 
Jag har också hittat ställen online som säljer sockerfritt choklad, godis med mera, men en del finns ju även i din lokala matvaruaffär, när sötsuget slår till:
 
 
 
 
 
Är du glad för att baka men vill göra det sockerfritt så kolla in dessa:
 
 
 
 
 
Ha en fortsatt fin helg nu och kom med era recept :)