Psoriasisens månad är här, Internationella Psoriasisdagen 29 oktober.

Då är vi inne i oktober gott folk och det är psoriasisens månad då Internationella Psoriasisdagen infaller den 29 oktober, men det är även cancermånaden, men hela året är gjorda av dagar då detta aldrig ska glömas bort, då varje dag är en kamp vare sig man drabbats av psoriasis eller cancer eller någon annan sjukt jobbig sjukdom, vi måste måna om varandra vart än i livet vi befinner oss.
Jag vet vad jag pratar om då jag säger att man ska vara tacksam för vad man har just nu, då jag kunde ha dött när jag hade min elakartade cancer när jag var 16-17 år så vet jag att man inte ska ta något för givet speciellt inte livet, att leva ett friskt liv är inte något som är givet heller och det som drabbat mig efter cancern som barnlöshet, diabetes, psoriasis, högt blodtryck och högt kolesterol får inte mig att stanna upp för jag vet att jag måste vidare, hur tufft det än må vara ibland men det stoppar inte mig för att livet är värt så mycket för mig, bara att få vakna upp och få vara med idag också ger mig styrka och hopp.
Små onödiga saker som vissa blossar upp till något enormt stort är ofta bagateller för mig och det tar jag med en klackspark då jag vet vad som verkligen betyder något för mig och det som betyder något är att få kunna vara med i livet idag och sprida glädje och kärlek till dem som finns runt om mig då jag vet att livet kan vända på ett ögonblick.
Att ge ett leende till en främling på stan eller i affären ger lite glädje vid det ögonblicket än en kall blick i förbifarten till exempel.
 
Nyhetsmorgon på TV4 hade ett litet reportage igår morse om psoriasis vilket är så välkommet då det måste tas upp så många får ta del av vad det är vi verkligen genomgår varje dag som psoriasis sjuka då det inte alls ofta tas på alltför stort allvar.
 
Jag lägger upp lite bilder idag på delar av min psoriasis som den ser ut idag, det är i princip bara mage, händer och fötter som är skonade i mitt fall just nu, min psoriasis är utspridd över större delen av kroppen men jag är glad för att placken är ganska återhållsamma och inte så tjocka, men ibland kan det klia något fruktansvärt, det går ju i skov, upp och ner hela tiden.