Farmors kolakladdkaka - nostalgi recept

 
 
Många nya recept i all ära men våra mor- och farföräldrars recept är många gånger goast på något vis.
Idag får ni ta del av min farmors kolakladdkaka som fanns med på kakfaten väldigt ofta och som var en stor favorit i min barndom men även idag.
En fyllig och chokladig kladdkaka som inte går av för hackor.
 
2 ägg
3 dl socker
- Vispa detta pösigt.
100 gram smör smältes.
3 msk kakao
½ tsk salt
1 ½ dl mjöl
1 slät tsk bakpulver
1 slät tsk vaniljsocker
- Allt rörs samman till en slät smet.
Smeten hälls i smörad och bröad springform, gärna med bakplåtspapper i botten.
Kakan gräddas i nedre delen av ugnen som sätts på 175 grader i ca 30-40 minuter lite beroende på ugn, med uppsikt på slutet så den inte blir för mörk isådant fall läggs folie över som skydd.
Låt svalna innan kakan tas ur form sen är det bara att njuta av en bit naturell eller med lite florsocker på och grädde.
 
Var så goda, hoppas ni gillar den lika mycket som jag :)
#1 - - LG :

Mmmmmm.... den är ljuvligt god!


Svar: Supersmarrig! :)
Jenny

#2 - - Hannah Margreta:

Åh så gott!

Svar: Ja den är så himla smarrig! :)
Jenny

#3 - - Christina:

Smaskigt! Receptet liknar mycket det som jag fått av min mamma, kladdkaka tröttnar jag aldrig på :) Trevlig helg!

Svar: Inte jag heller :)Tack detsamma!
Jenny