Hälsosammare livsstil - jag är igång

Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag skulle ändra min livsstil och det har jag faktiskt gjort sedan en tid tillbaka och det går faktiskt riktigt bra måste jag säga.
Jag har fortfarande insulinpenna som jag använder varje kväll men jag känner mig bättre tackvare det striktare levnadssättet och blodsockret ligger mer stabilt än tidigare.
Jag utesluter så mycket socker och gluten/kolhydrater som möjligt och äter på regelbundna tider.
Frukt äter jag 1-2 om dagen.
Jag cyklar näst intill dagligen en sträcka på 5.5 km.
Om jag ska "synda" och äta något onyttigt som en fralla, något snacks eller pizza o.s.v så gör jag det i regel en gång i veckan och vid det tillfället tänker jag på mängden jag äter givetvis, det är viktigt vid alla mål.
Ersätter vitt bröd mot mina fröknäckebröd eller rågrutknäcke, skulle jag köpa vanligt bröd så köper jag gärna surdeg och tittar alltid på innehållet så det inte innehåller en massa socker och sirap.
Byter också ut potatis mot rotfrukter eller andra grönsaker i största mån men det slinker ner en och annan potatis också självklart och äter jag pasta så äter jag fullkornspasta.
Har i det stora hela fått in i rutin att titta på innehållsförteckningen på de flesta varor jag köper för att undvika socker i olika former och produkter som omvandlas i kroppen till socker för att minimera sockerintaget i stort.
I den butik jag oftast handlar i så har de något som heter "Dietistens val" på utvalda produkter som just en dietist har valt ut som ett hälsosammare alternativ, vilket jag tycker är mycket bra.
 
En dag för mig kan bland annat se ut på detta sätt:
 
Frukost:
2 fröknäckebröd som jag bakar själv med valfritt pålägg.
1 liten kopp ( ca 2 dl ) fil som jag brukar ha lite rostad kokos på.
kaffe
 
Mellanmål:
1 valfri frukt
 
Middag:
Kan vara allt från en god gryta med mycket grönsaker och rotfrukter (som jag publicerat här i tidigare inlägg) till en vanlig köttfärssås med fullkornsspagetti o.s.v
 
Kvällsmat
1 fröknäcke eller 1 rågrutknäcke med pålägg
1 liten kopp fil
(ibland en frukt)
 
Det ska bli spännande att de resultatet av detta i december då det är årlig diabeteskontroll för mig hos min husläkare... den som väntar får se :D
Ha nu en härlig söndag!