Äppelmos utan socker och äppelkaka (med socker) av hemmaodlade äpple

Efter att ha ätit ett antal av våra hemmaodlade äpple så fanns det fortfarande några kvar och ett önskemål från min sambo var en äppelkaka så jag bakade en sådan idag för att värma hans hjärta lite extra.
Sen har jag velat testa göra eget äppelmos utan socker så det gjorde jag det också idag.
 
 
Receptet på denna äppelkaka:
Skala och klyfta omkring 3-6 äpple beroende på hur stora de är, jag tog 6 hemmaodlade som inte är superstora.
Tillsätt omkring 2 msk socker och 3 tsk mald kanel på äpplena och blanda dem så de blir täckta med sockret och kanelen.
Smält 50 gram smör.
Vispa 1 ägg och 1½ dl socker pösigt.
Tillsätt sedan smöret och ½ dl vatten i en mjölblandning bestående av 3 dl mjöl, 2 tsk bakpulver och 2 tsk vaniljsocker.
Häll sedan smeten i en springform med avtagbar kant som även ska vara smörad.
Häll över de mumsiga äpplena och fördela dem i formen och tryck till dem något så de går ner lite i smeten.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen på 175 grader i omkring 45-50 minuter.
 
 
Äppelmos är det enklaste i världen att göra och denna varianten är helt sockerfri bortsett från äpplenas egna socker, jag hade i lite kanel också, då kanel sägs vara blodsockersänkande.
Hur gjorde jag?
Skala och tärna omkring 1 kg äpple, låt det koka i någon deciliter vatten, (tillsätt kanel och socker om du vill efter smak) och låt det koka tills äpplena är mjuka, häll kompotten i en mixer och mixa till önskad släthet och låt det svalna innan det får åka in i kylen eller om du gör mycket så går det utmärkt att frysa in.