Metformin biverkningar!

Många får Metformin utskrivet och så även jag och det läkemedlet kan ge vissa biverkningar som till exempel magont och andra problem kopplade till magen som exempelvis diarreér, detta har jag läst på nätet att ganska många drabbas av och så även jag själv... detta kommer väldigt plötsligt och ibland får jag så fruktansvärt ont i magen som i sin tur gör att jag mår illa och man nästan hyperventilerar när det blir så pass intensiv smärta och det nästan strålar ut i hela kroppen... det står på FASS.se att man kan dela upp intaget av tabletterna mer ofta under dagen vid måltiderna så det ska jag prova härnäst för detta är verkligen INGET roligt, annars ska man uppsöka sin läkare!
Läs alltid bipacksedeln för de läkemedel du tar och kontakta din läkare vid behov - som jag ser det hellre en gång för mycket än en gång för lite!
 
Har du också liknande problem?
Har du varit tvungen att byta läkemedel, till vad isåfall och har det blivit bättre?
Vet du om det är all Metformin som ger dessa biverkningar eller finns det olikheter på olika Metforminpreparat p.g.a vilken fabrikatör som gör Metforminet som kanske inte ger dessa biverkningar eller är det kanske ämnet Metformin i sig själv som är "boven"?
För på dagens Apotek händer det ju att man får olika fabrikatörer som gör Metformin varje gång man hämtar ut en ny dos...
Eller har du något annat att bidra med så hör gärna av dig :)
 
Hejsvej!
 
 
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Hej Jenny!
Vill bara säga att jag följer din blogg o tycker du gör bra o vettiga inlägg :) Jag har själv PSO artrit men har inte så många att ventilera det med. Hur är det, har du artrit oxå? Ha det gott o ser framemot fler inlägg på din sida 😃 Mvh Carola

Svar: Hej Carola, vilken glädjande läsning och kul att du följer mig :) Nej jag har inte fått något konstaterat att jag har artrit men lederna värker ibland kan ju vara inflammation "bara"... du får gärna ventilera här om du vill!
Ha en fortsatt fin dag.
Kram, Jenny
Jenny