Hälsosam livsstil

 
Det tar tid att ändra sin livsstil... för mig är det fortfarande en liten kamp ibland, måste tänka på vad man äter hela tiden och hur mycket, och när, ibland är det svårt när frestelser uppstår.
Som tur är finns det mycket sockefria och nyckelhålsmärkta produkter och frukt och grönsaksutbudet är ju enormt.
Att tänka på sin medicin tar också ett tag att få in i sina dagliga rutiner.
Svårt att alltid leva bra men det går allt lättare, att äta regelbundet är en nyckelfaktor samt att vara aktiv fysiskt.
Jag är absolut ingen gymmänniska, vardagsmotion räcker gott, en människa bör minst röra sig 20 minuter per dag sammanhängande så som raska promenader.
Att promenera eller på annat sätt vara aktiv utomhus bidrar också till att kroppen får sitt D-vitamin som produceras allra bäst i solljus under en promenad.
Känns konstigt att säga men kilona rasar när man äter oftare med mindre portioner och fler mellanmål i form av frukt o.d man har ju lärt det i skolan och från andra håll men att börja leva efter det och ändra livsstilen tar sin lilla tid men det ger goda resultat, man mår mycket bättre och man orkar mer, det märks tydligt.
Just för diabetiker, ja för alla egentligen, är det viktigt med en så jämn blodsockerkurva som möjligt under dagen. Det får man bäst genom motion och regelbundna måltider, frukost är A och O, en stadig frukost är grunden för din dag, skippar du frukosten är det lätt att man blir sugen på något på kvällen eller äter en mega portion sent eller stoppar i sig godsaker.
Min frukost brukar bestå av en portion havregrynsgröt med sötningsmedel (typ Canderel) och mellan/lättmjölk, 1-2 skivor nyckelhålsmärkt bröd med skinka exempelvis och tomat eller gurka på, kaffe eller te och en frukt.
Ät inte för mycket frukt på samma gång för frukt innehåller ju fruktsocker, ät en frukt per tillfälle, vindruvor bör man äta ca 10 druvor för de är vädligt söta.
Tänk på att trots nyckelhålsmärkt bröd tillexempel så finns det ändå gluten av mjöl som bidrar till att blodsockret höjs.
Gillar du yoghurt så bör man äta 2 dl/portion, undvik smaksatta yoghurtar för de har massor av tillsatt socker i sig, juice innehåller också mycket socker även de med 100% frukt bör man konsumera försiktigt då den är så koncentrerad.
Mjölk bör man inte heller överkonsumera för den innehåller mjölksocker.
Att tänka på mängden man äter är lika viktigt som vad man äter!
Blev rekomenderad att spara den ena smörgåsen från frukostmålet till förmiddagsmellanmålet istället det skulle bidra till att blodsockret inte stiger så radikalt, blev förvånad vad en brödskiva kan påverka även om det är nyckelhålsmärkt för nyckelhålet säger tydligen bara att det är mer fibrer bara.
Försök äta mer glutenfritt.
Fick även veta att exempelvis kall potatis och potatismos bidrar med mer socker än nykokt potatis gör.
Tänk tallriksmodellen och lägg upp ½ med grönsaker.
Läs innehållsförteckningen på de varor du handlar, jättemånga produkter har tillsatt socker, och det behöver inte stå just socker utan de skriver sockret under andra namn så att säga som tex:
 
honung
råsocker
sirap
farinsocker
glukossirap
invertsocker
fruktsocker
fruktos
maltos
dextros
glukos
sackaros
fruktossirap
druvsocker
 
När jag var på kontroll hos min superunderbara diabetessjuksköterska fick jag besked att min vikt hade minskat med 4 kg på ca två månader och att mitt BMI gått ner, vilken morot :) Mer ska det bli!
Mina blodsockervärden är bättre men behöver gå ner lite till.
Det tråkiga var att jag var tvungen att öka min medicinering lite, så nu "knaprar" jag i mig 3 st metformin per dag.
Det konstiga är att min Psoriasis har ändrat sig lite, visst spridningen finns där men den blir inte så röd och irriterad som tidigare sedan jag började ändra kosten och medicineras för diabetes, det är nog som de vise säger att psoriasis och diabetes och andra följdsjukdomar påverkar varandra och är sammankopplade.
 
 
!Tack till er alla som besöker min blogg!
Ge gärna en LIKE på Facebookknappen eller Twitterknappen!
 
Kramar, Jenny
 
 
 
 
#1 - - Leni:

Hej Jenny Bra kämpat! Grattis och lycka till med ditt uppdrag som skribent på Nollvision! Kram!

Svar: Tusen tack :) <3 kram
Jenny