Insulininjektioner

 
När jag var på besök hos min diabetessköterska i förra veckan så hade hon de nya provsvaren vilket påvisade att mina triglyceridvärde hade minskat en del men inte mina sockervärden, så efter att hon pratat med min läkare så kom beskedet att jag ska börja med insulininjektioner.
Insulatard heter det insulin jag ger mig själv varje kväll och det är ett långtidsverkande insulin.
Viktigt att ta blodsocker fastande varje dag och därefter enligt ett schema som jag fick av min sköterska ska jag självdosera hur många enheter insulin jag ska ta för att nå målvärde någonstans mellan 5-7.
I mitt arbete ger jag insulin till andra och är van vid det men att ge sig själv är väldigt ovant och känns lite konstigt nu i början.
Mitt blodtryck var för högt också enligt de riktvärde diabetiker ska ligga på meddelade min läkare så jag har även fått börja med ytterligare en blodtryckssänkande medicin som heter Amlodipin.
Nu skiner solen här i Helsingborg så härligt och hoppas det håller i sig även hela midsommarhelgen.
Var rädda om er!
Hälsning, Jenny :D