Besök hos diabetessköterskan + högt blodtryck

Jag var ju på besök hos min diabetessköterska nu i veckan.
Mina provresultat var väldigt bra, allt från sockervärde till kolesterolvärde (både det goda och det onda), så medicineringen för detta fungerar väl och jag ska fortsätta att medicineras för detta som jag tidigare har gjort så klart. Det goda kolesterolet kan man öka genom bland annat naturella nötter som exempelvis valnötter, advokado, rapsolja och fet fisk.
Jag tycker om att dricka ett glas juice ibland och jag tog upp frågan om det står på förpackningen 100% juice från frukt och inget tillsatt socker hur mycket kan man dricka av den juicen då och fick svar ett litet glas som motssvarar omkring 2,5 dl, och man bör gärna dricka det i samband med fiberhavregröt (vilket jag brukar äta på morgonen) det går bra och när man äter och dricker detta under samma mål som i mitt fall till frukost så kompenserar dessa varandra så sockret från frukterna i juicen får inte samma "farliga" påverkan på kroppen som det skulle få om jag bara drack ett litet glas mitt på dagen tillexempel, ett litet glas juice motsvarar cirka 2 apelsiner.
Bli inte lurad att tro att du kan äta hur mycket frukt som helst, fruktsocker är inte bra i för stora mängder, det är viktig att tänka på, socker som socker det påverkar kroppen oavsett, speciellt om man är diabetiker!
Salt är inte heller bra i stora mängder för att salt binder vätska i kroppen och så gör även socker!
 
Först av allt fick jag ställa mig på vågen och blev så glad, totalt så har jag gått ner 15 kg sedan jag fick diagnosen diabetes för 1,5 år sedan, så nu är jag normalviktig, jag är bara 178 cm lång och vågen stannade på 79,5 kg, enligt min diabetessköterskas ord så gjorde jag hennes dag med dessa resultat :)
Som jag sagt till henne tidigare är jag ingen gymmänniska utan det har räckt med lite promenader och ändring av kosten, små förändringar gör stor skillnad, undvik vitt bröd, undvik så mycket socker som möjligt, ät mer grönsaker och lagom med frukt etc.
 
Men sedan kom vi till blodtrycksmätningen och det var inte lika bra, ett normalt blodtryck ska ligga runt 120/80 och mitt låg på 135/110 och min sköterska tog om det 4 gånger och resultatet var det samma och inte heller kände jag mig nervös och stressad över detta för det kan annars påverka resultatet.
I samråd med min läkare så ska jag genomgå två blodtryckskontroller till, om värdena fortfarande är höga då så blir jag diagnostiserad med högt blodtryck också, högt blodtryck finns i familjen sedan tidigare så helt förvånad blir jag inte men om det visar sig att fallet är att jag har det så betyder det medicinering och inte blir jag glad precis isåfall, än ska jag inte ropa hej men visst är man orolig att det kan vara så att jag kanske har det, det ena avlöser det andra och jag är inte ens 28 år ännu... that´s life keep on smiling eller vad ska man säga :P
Högt blodtryck kan leda till allvarliga saker om detta inte behandlas i tid.
Läs med på vårdguiden 1177 om högt blogtryck HÄR

Känseln på sidan av min ena lilltå är borta och sköterskan gjorde känseltest och pulstest på fötterna och detta med känselbortfall har en koppling till diabetesen, detta är inget man kan göra något åt men man ska hålla uppsikt så det inte blir rött och skapas något sår, för att diabetiker har svårt att läka sår.
 
Ni får ha en underbar helg allihop!

Jenny