"Ett gott skratt...

Hej!
Hoppas att ni haft en bra början på året!
 
Vill börja att säga att min Psoriasis håller sig ganska bra, trots att jag inte kontinuerligt har smort in mig och solat... vilket händer då och då :P
Tid till reumatologen är kommen :)
Provresultat för kolesterolet har inte tagits ännu då jag inte haft återbesök än hos diabetessköterskan.
 
När man blir drabbad av sjukdomar är det minsann inte det första man tänker på att se om man kan få ersättning, många gånger är man kanske dum som inte kollar upp det direkt, men sen är det de gånger då man gör det men finner i stort sett ingen information alls eller så får man kalla handen i ansiktet... där är jag just nu...Jag har tagit upp det tidigare när det gäller ersättning för Psoriasis då är det lika med noll i positiva resultat..
Diabetes får man ersättning för efter upptäckten av den via sitt försäkringsbolag (vet inte om det är OK från alla bolag kan bara konstatera att det är OK från Folksam iallafall)... sen är det frågan om ersättning kring ofrivilligbarnlöshet på grund av sjukdom (cancer), där har jag hört någonstans att man har rätt till ersättning vid sådant fall, frågan är vart jag vänder mig och hur detta går till och OM det ens stämmer att man kan få ersättning för det, jag är ett stort frågetecken eller gäller ersättningen enbart IVF behandling och slutligen kan man isåfall ansöka nu i vuxen ålder då jag drabbades av cancer när jag var 16?
Har sökt på nätet men det svårt att hitta information, vet du som läser detta något om det så hör gärna av dig!

Att vara ofrivilligt barnlös är inte något man kan sätta sig in i om man inte är där själv... det är något av det svåraste att tvingas leva med, att inte kunna skaffa barn normalt, när man vill, det är ju det som är den stora delen av livet just barn och skaffa en familj... det är oerhört plågsamt psykiskt att behöva tampas med detta också speciellt då man vet att det orsakats av den jäkla cancern.
Ibland vill folk vara snälla och säger "ja men det finns ju adoption och provrörsbefruktning" men då tänker jag ibland "ja men du förstår ändå inte riktigt hur det är, det är inte sååå enkelt att bara adoptera eller bara göra en provrörsbefruktning..." det är inte lönt att gå in i en djupare diskussion kring det för det är bara jag som vet hur det är, för det är jag som sitter i den båten.
Ersättningen, OM det finns någon sådan, hade inte läkt mitt djupa sår efter allt men det hade kanske hjälpt något...har man rätt till ersättning så ska man ju ansöka om den, punkt slut!
Det finns så många som är drabbade av ofrivillig barnlöshet så någon har kanske liknande historia som jag har, isåfall tar jag tacksamt emot tips och råd.
 
Jag försöker att förtränga bort all s*it jag råkat ut för men när jag väl tänker på allt så är det sååå tungt att jag knappt mäktar med det... hade varit så mycket lättare om man bara hade drabbats av gråa hår och en bruten nagel eller något :)
Att gå och prata med någon har jag gjort men det hjälpte lite för stunden men inte nu längre, det är för tungt liksom och att bearbeta allt riktigt ordentligt är riktigt svårt och de är så stort att ta hand om.
Jag har bara drabbats av:
* Cancer + "klimakteriesvallningar" som är sjuuuukt jobbiga
* Ofrivillig barnlöshet
* Psoriasis + ledvärk ibland
* Diabetes
* Högt ont kolesterol (LDL) / Höga blodfetter
Så att det känns tungt och att man deppar ibland, känner sig stressad, har svårt att sova och att man är lite virrig ibland är kanske inte så svårt att förstå när tankarna snurrar i huvudet (huet på skånska om någon undrar...)
 
Nu vill jag inte ha mer, tack!
Det räcker väll... :)
 
Jag brukar ha lätt till skratt och det är viktigt att ha tycker jag och är det som ordspråket säger och hur ofta jag skrattar så blir jag säkert gammal ;)
 
Kram, Jenny
 
...förlänger livet"