Psoriasis på/under naglar - reflektion

Jag har hela tiden, från och till haft små gropar på mina naglar på händerna som jag inte brytt mig om men nu har ett finger på handen fått psoriasis under naglen (naglen är inte tjockare än vanligt utan det ser ut som plackpsoriasis under naglen) det spänner i den i mellanåt, obehagligt men inget man direkt kan behandla idag.
Vad jag kan tyda så är det: "Typ 2 ger en avlossning av nagelns främre kant från nagelbädden. Avlossningen kan komma plötsligt, på en eller flera naglar. Orsaken är psoriasisförändringar i nagelbädden." - läst på psoriasisförbundet.
 
Groparna (Typ 1) på naglarna har ökat något då den övriga psoriasisen på kroppen hållt sig "ganska lugn", påfrestande det där när jag själv märker hur kroppen ändras så snabbt hela, hela tiden (utsidan iallafall), jobbigt att gå från hoppet när psoriasisen blir bättre till förtvivlan när man upptäcker ett nytt ställe som blivit drabbat eller då psoriasisen blir aggressiv och rusar fram som ett skenande tåg och inget jag kan göra för att få bort eländet parmanent, när min psoriasis angrep mitt ansikte OCKSÅ kändes det som jag bara ville sjunka... ibland när man tänker på allt man gått igenom är det konstigt att man egentligen orkar... men av någon anledning gör man faktiskt det iallafall :D
 
Kram, Jenny