Spruta för psoriasis- hjälper det???

Då är julmånaden igång på riktigt, jag mår bättre men min Psoriasis har blossat upp rätt rejält sedan jag fick min diabetes.
 
Det ska finnas en eller flera sprutor som sägs gå på psoriasisen ganska bra och en person yttrade sig i en tidning och hade blivit av med besvären helt, är det någon som har provat och eller vet hur man går till väga för att kunna få sprutan, är det via remiss eller hur funkar det, ger det några biverkningar, hur ofta måste man få den? - Vet du, så snälla hör av dig!
 
Önskar dig en mysig dag!
Mvh, Jenny
#1 - - Ragnar:

Metoject?

Svar: Tack så mycket :) Har du själv någon erfarenhet av den? Tack så hemskt mycket för tipset , skall absolut kolla upp det! Ha en fin dag! Mvh, Jenny :)
Jenny

#2 - - Camilla:

Hej Jenny
Jag tar sprutor för min psoriasis. Enbrel heter den. 2 ggr/v. Första gn jag började försvann pso nästan helt och min läkare tyckte jag skulle gå ner till 1 gn/v. och det var förra våren. Hör till saken att jag inte tåler sol, då blir pso mycket värre. Det började bli varmt ute och pso började komma tillbaka. Då fick jag gå upp på två sprutor igen, men det verkade inte riktigt hjälpa då. De var ju inte så jäkligt som tidigare somrar, men inte bra nog tyckte jag. Nu denna våren har jag fått 2/v från början men det är segt. Nu har solen varit framme och händerna ser för jäkliga ut, försöket gömma dom för solen, men hur lätt är det. Kliar som in i, på händerna har det gjort nu i flera dagar. Ilsket röda. Jag har även pso på andra ställen på kroppen, dock inte så farlig just nu, mest på benen och lite på armarna, ibland i hårbotten och ibland i ansiktet, trist, men att gå ut i shorts och kortärmat i solen finns inte på kartan. Blir skuggan för min del. Långa byxor och långärmat på sommaren. Har solat PUVA också och det var ju guldåldern i mitt liv. Det är det ända som hjälpt mig till 100%. Jag blev brun och fin och ALL pso försvann. OjOjOj va underbart. Kunde till och med åka utomlands efter PUVA behandlingen och sola där. Men sen kom de ju på att för mycket av den sorten inte var bra och då hade jag nog fått två livsdoser redan, så då var det roliga slut. Får aldrig det mer. Trist. Så nu skall jag tigga om att få prova en annan sorts sprutor som man bara ta 4 ggr om året nästa gång jag är hos min hudläkare. Vad var det för salva som du provat? Naftalan, det har jag inte hört om. Man vill ju prova allt och har provat massor. Jag fick min pso när jag var 5 år genom en chock, blev huggen i arm och bröst av en stor hund. Efter det började det bli små prickar på kinderna. Även om det är skit att leva med så är det alltid givande att prata med någon annan som fattar vad man går igenom. det är inte så ofta man pratar med någon som vet hur man känner. Hör gärna av dig.
Mvh Camilla

Svar: Hej Camilla!Tack för att du ville dela med dig av din situation, måste vara fruktansvärt jobbigt för dig, jag förstår verkligen mycket av det du skriver om och känner igen mycket av de känslor som går upp och ner när något hjälper och sedan inte, psoriasisen är så lurig.
Jag kände som dig nu när det är varmt ute och sommarkläder ska på att jag absolut inte kan gå med kjol och linne etc, men jag har gjort det, senast härom dagen trots att jag ser ut som jag gör just nu, folk känner nog mer sympati än något annat, bry dig inte om någon skulle höja på ett ögonbryn, jag tror många kan tänka tanken "vad modigt av henne att våga gå klädd så!" och jag är av uppfattningen att fler av oss med psoriasis bör vara mer öppna med att våga prata om det och visa oss så kanske det blir lättare och mer accepterat?!
Prova efter några gånger är det inte så farligt att gå i shorts till exempel, mycket sitter i ens egna tanke att man stoppar sig själv i onödan många gånger.
Hur är det med dig nu?
Min psoriasis är inne i ett aggressivt tid...
Att hitta rätt behandlingssätt som du beskriver är så jobbigt man bara hoppas på ett genombrott så att vi alla kan slippa ha det som vi har det.
Men tillsammans är vi starka!
Stor kram till dig Camilla hoppas du kommer tillbaka :)
Jenny

#3 - - Jenny:

Hej Camilla!
Jag satt och läste ditt inlägg igen och blev lika berörd av din historia, usch att du ska behöva ha det så!!
Hur är det med dig idag?

(Jag förstår att du inte kan vistas i solen med din psoriasis men jag vill bara förtydliga att jag menar att jag hoppas du vågar gå i kortbyxor/kjol och kortärmat i skuggan)

Kan rekommendera Naftalan den är bland annat lugnande för huden och snabbt avfjällande m.m. läs gärna mer på deras hemsida.

Kram till dig!